22 May, 2020

WEBBANALYS – VARFÖR DU MÅSTE BRY DIG & TIPS

Du har säkert hört ordet webbanalys och tänkt gäsp… Det är lätt att tro att det bara innebär komplexa system och massor av siffror men faktum är att det inte behöver vara så komplicerat. Vi menar på att det inte behöver vara så svårt och framförallt är det viktigt att lägga en grund som sedan någon annan kan jobba vidare från.

 

Här kommer Gravels huvudanledningar till varför du inte får glömma webbanalys samt några tips som kan hjälpa dig på vägen!

 

 

–––––––––––––––––––––––––––––

 

VAD FUNKAR OCH VARFÖR?

Anledningen till att webbanalys är så viktigt är för att det ger svaret på vad som funkar och varför. Genom att sätta upp taggning på sina olika insatser i digitala kanaler samt konverteringsmätning kan du enkelt se vad som genererar flest konverteringar, oavsett vad som är ditt mål. Det har aldrig varit så enkelt att mäta och följa upp olika insatser i marknadsföringskanaler som i den digitala eran och det är viktigt att utnyttja dessa möjligheter.

Datan du samlar in kan tydliggöra vad som funkar och på så sätt fungera som underlag för att ta korrekta beslut. Jobbar du på ett större företag är det perfekt att utnyttja datan som underlag för att motivera investering i en ny kanal eller förändring i budgetfördelning.

 

 

–––––––––––––––––––––––––––––

 

DET ÄR GRATIS & ENKELT

Att installera spårning på sin hemsida behöver inte vara så svårt som en kan tro. Det viktiga är att få mätningen på plats för att börja samla in data, har du sedan inte kompetens nog att analysera och använda datan kan du ta in det på konsultbasis. Det räcker i många fall med grundläggande kunskaper för att få mätningen på plats. Om du jobbar med en färdig e-handelslösning såsom Shopify eller WooCommerce är det busenkelt.

 

Här är ett gäng guider som kan komma till er hjälp.

 

WordPress

Facebook Pixel guide

Google Analytics guide

 

WooCommerce

Facebook Pixel guide

Google Analytics guide

 

Shopify

Facebook Pixel guide

Google Analytics guide

 

 

–––––––––––––––––––––––––––––

 

 

ANVÄNDBART FÖR SOCIALA MEDIER & ANNAN MARKNADSFÖRING


Det är viktigt att tänka på att din hemsida genererar väldigt mycket värdefull data. Även om du inte själv behärskar systemen för webbanalys eller annonsering är det viktigt att installera spårning på din hemsida från dag 1. På så sätt finns det massor av data att utgå från när du sedan vill markandsföra din hemsida och innehållet.

 

Målgruppssegmentering

Genom att utnyttja den datan som finns på dina besökare kan du enkelt bygga en målgrupp att utgå från i din annonsering. Du kan avgöra vilka besökare som visar sig vara värdefull genom att undersöka vilka som stannar längre på sidan, surfar runt och kanske till och med konverterar. Sedan kan du enkelt få ut de demografiska och psykografiska aspekter som finns på dessa för att bygga målgrupper i olika verktyg för marknadsföring.

 

Attribution

En annan toppenfunktion med i många verktyg för webbanalys är att du kan få en överblick över dina insatser i olika kanaler. Du kan enkelt se hur mycket trafik och hur många köp du genererar från direktsök, olika annonseringskampanjer, influencersamarbeten, SEO-arbete med mera.

 

 

–––––––––––––––––––––––––––––

 

GOOGLE ANALYTICS – FÖRDELAR

Ett av de mest välkända verktygen för digital analys är Google Analytics. Det är relativt enkelt att installera och är väldigt användbart för såväl målgruppssegmentering, konverteringsspårning och attribution. Du kan enkelt se om du genererar mest trafik från Google, sociala medier eller direktsök. Kanske får du mest trafik från Google men fler köp från sociala medier?

Du kan också bygga målgrupper direkt i verktyget som du sedan kan använda i din marknadsföring. Allt detta och mycket mer hittar du i verktyget.

 

 

–––––––––––––––––––––––––––––

 

FACEBOOK PIXEL – FÖRDELAR

Facebook Pixeln är kopplad till annonsering i Facebook och Instagram och fungerar på många sätt likadant som mätningen i Google Analytics. Genom att installera olika events i din pixel på hemsidan kan du enkelt mäta när någon tittar på en specifik produkt, lägger i varukorgen eller genomför ett köp och optimera mot dessa. Facebook har också byggt ett eget verktyg för webbanalys. Det är inte lika utvecklat som Google Analytics och saknar fortfarande en del funktioner. Därav rekommenderar vi att främst använda Pixeln för sin annonsering i Facebook och Instagram och fokusera på Google Analytics för en bättre överblick.

 

 

Men viktigast av allt är att få mätningen på plats för att inte få spill på data. Användningen av data kan komma att ske först långt senare!

 

–––––––––––––––––––––––––––––

 

 

Skrivet av Felix Gottlieb, Projektledare på Gravel.

Något du behöver hjälp med i din marknadsföring? Vi kan allt kring Sociala Medier och Google Ads – oavsett om du vill göra unik branding, få in kvalitativa leads eller sälja järnet. Maila oss på hej@gravel.se så tar vi en kaffe och snackar mer!