9 July, 2020

VARUMÄRKESIDENTITET – TIPS & RIKTLINJER

Vad förmedlar ditt varumärke via er kommunikation? Har ni ett tydligt budskap? Har ni en stark varumärkesidentitet som får befintliga och nya kunder att associera ert företag med det ni vill?

I dagens medielandskap har ett stort mediebrus växt fram, vilket har kommit att försvåra företagens förutsättningar att nå ut med sitt budskap – då vi människor ständigt möts av en mängd olika meddelanden. 

Grundat i detta, är det centralt och avgörande för företag att särskilja sig från varandra – en strategi för att sticka ut i mediebruset är att ha en stark varumärkesidentitet. Känns detta relevant för ditt företag?

Nedanför kommer vi ge dig användbara tips och riktlinjer för att komma igång!

–––––––––––––––––––––––––––––

VAD ÄR DET?

Vad är då en varumärkesidentitet? Det är essentiell del av företagets kommunikation, vilket bör bör prägla företaget i helhet och i alla kommunikationskanaler. Det är främst den visuella kommunikationen och tonläget företaget använder. Kort sagt, det är bilden av varumärket som företaget vill förmedla och upprätthålla. 

Varumärkesidentitet kan beskrivas som det ett varumärke står för, som särskiljer och ger varumärket mening. Ett företags varumärkesidentitet kan identifieras på en materiell och immateriell nivå – exempelvis företagets produkter eller tjänster samt symboler och logotyper.

–––––––––––––––––––––––––––––

HUR KAN DET APPLICERAS I SOCIALA KANALER?

Sociala medier, i huvudsak Instagram, är en utmärkt verktyg för att förmedla och stärka sin varumärkesidentitet – sin visuella profil. Applikationen erbjuder företag snabb kommunikation i bildformat – vilket ger företag möjligheten att skapa ett varumärke via tilltalande bildspråk. Enligt Instagram används även appen till stor del av användare som letar efter inspiration av visuellt material. 

Sociala medier låter företag att enkelt bygga upp en enhetlig identitet genom bilder, loggor och symboler – lyckas ni sticka ut från mängden kommer detta öka er synlighet. En väl genomtänkt grafisk profil på era kanaler i sociala medier kommer generera och viktiga konkurrensfördelar för ert företag – ni kommer framstå som en professionell och seriös aktör.

En annan fördel är faktumet att det är både kostnads- och tidseffektivt som marknadsföringskanal av er identitet. Exempelvis är användandet av Instagram i grunden kostnadsfritt och det är enkelt att skapa en rutin på att kommunicera via applikationen.

–––––––––––––––––––––––––––––

HUR KOMMER JAG IGÅNG?

Vart ska man då börja och vad är viktigt att tänka på? 

  1. Fundera på vad du vill att dina kunder ska associera ditt varumärke med – det är dessa associationer som ska förmedlas genom din kommunikation. Detta gör att, genom varumärkesidentiteten, kan kunden identifiera sig med varumärket vilket påverkar deras köpbeslut.
  2. Skapa en identitet – jobba efter en röd tråd i det visuella materialet samt ett enhetligt tonläge. Hitta ditt varumärkes DNA som sedan genomsyrar din kommunikation. 
  3. Väck engagemang – hur ska ditt varumärke sticka ut och skapa buzz?
  4. Då medielandskapet är i konstant förändring måste företag förstå att varumärken inte är statiska. Varumärken måste anpassas och förändras i takt med att omgivningen gör det. För att framstå som ett relevant varumärke behöver företag i ännu större utsträckning skapa en varumärkesidentitet för att utveckla och bibehålla sin konkurrenskraft.

Behöver ditt företag hjälp med att stärka sitt varumärke? Vi på Gravel kan hjälpa er att stärka er varumärkesidentitet genom att skapa content och driva en kontinuitet i ditt flöde på sociala medier – vilket i sin tur främjar kundens köpbeslut.

–––––––––––––––––––––––––––––

Skrivet av Clara Bengtsson, Projektledare på Gravel.

Något du behöver hjälp med i din marknadsföring? Vi kan allt kring Sociala Medier och Google Ads – oavsett om du vill göra unik branding, få in kvalitativa leads eller sälja järnet. Maila oss på hej@gravel.se så tar vi en kaffe och snackar mer!