3 June, 2021

Så boostar du företagsprofilen på Instagram

Det dagliga användandet av sociala medier har ökat under pandemin. Enligt Svenskarna och internet nyttjade 9 av 10 internetanvändare minst en social nätverksplats under Q3 2020, där Instagram är en av de plattformar som ökat. Som företag är det viktigt att vara följsam i den digitala beteendeutvecklingen – Vi hjälper dig boosta företagsprofilen på Instagram!

Instagramflödet ska reflektera företaget

Reflektera kring hur ni på bästa sätt kan representera ert varumärke på plattformen. Fundera kring tonalitet, grafisk profil, vad ert företag erbjuder, vilka ni är och hur ni ska väcka ett intresse hos er målgrupp med ert innehåll. 

Vad gör konkurrenterna?

Skriv ner en lista på alla konkurrenter och se över deras Instagramflöde. Man ska absolut inte vara en copycat men detta är ett superbra sätt att få inspiration till sitt egna flöde. De som följer era konkurrenter har redan visat ett intresse för er nisch, genom att engagera sig i konkurrenternas kommentarsfält skapar det en större chans att de besöker er profil. Genom att gilla och kommentera konkurrenternas inlägg skapar du även en relation med dem, det är alltid givande och viktigt att bygga ett bra kontaktnät mellan varandra. I bästa fall kan det även leda till ett roligt samarbete.

Ett snyggt flöde 

När det kommer till kritan så lägger man otroligt mycket vikt på det visuella, det är det första besökaren ser. Tänk på att publicera innehåll som är estetiskt snyggt så att det väcker uppmärksamhet men samtidigt följer den röda tråden och matchar ert varumärke. Tänk på att innehållet ska vara högupplöst och anpassat för varje format. 

Skapa mer rörligt material! 

Rörligt material fångar besökarens intresse otroligt snabbt, ca 60 000 ggr snabbare än enbart text. Det finns även många studier som har bevisat att rörligt material skapar mer engagemang på sociala medier. I en undersökning utförd av HubSpot 2021 visade det sig att 87 % av alla digitala marknadsförare som de intervjuade fick en positiv ROI efter att man har lagt mer krut på videomarknadsföring. Statistiken visar även att 9 av 10 personer gärna vill se mer videos i framtiden av de företag de följer på sociala medier. 

Var aktiv och engagerad i kommentarsfältet 

Det blir otroligt givande och roligt att följa företag som tar sig tiden att gilla eller besvara kommentarer. Det skapar även roliga och positiva diskussioner i kommentarsfältet där andra följare kan delta. Bygg upp en plan på hur ni internt ska besvara både positiva och negativa kommentarer. Det är otroligt viktigt att alla inblandade får tydliga riktlinjer hur man ska gå tillväga så att bemöter alla kommentarer korrekt. 

Work on the captions 

Om ni har lyckats fånga besökarens uppmärksamhet genom det visuella så har ni klarat av det första steget! Nästa steg blir att bevara samma entusiasm genom innehållets caption. Det är i detta skede som ni delar med er innehåll i textformat som på något vis ska lämna kvar en positiv stämpel hos besökaren. Ett inlägg kan innehålla upp till 2 200 tecken, det är däremot rekommenderat att man skriver en caption på max 125 tecken så att man undviker “Läs mer” tillägget. Simplicity is key! 

Mät ditt resultat 

Ett företag kan skapa helt fantastiska inlägg och få bra respons av sina följare men det är när man väl börjar mäta sina resultat som man kan ta det steget längre! Då ser du helt enkelt vad som funkar och inte funkar. Genom att analysera företagets resultat kan ni se åt vilken riktning ni ska gå för att maxa innehållet ännu mer! 

Följ trenderna 

Man kan aldrig veta för mycket om sociala medier, trenderna ändras konstant! Följ det senaste inom sociala medier så att ditt företag ligger i framkant. Ett tips är att följa olika byråer på sociala medier och skriva upp sig på deras nyhetsbrev!

Sist men inte minst – våga! 

Fantastiska möjligheter uppstår när man vågar tänka utanför boxen och testa något nytt! Våga visa vilka ni som företag är. Instagram är en fantastisk plattform som låter företag visa en professionell likväl som en personlig sida – vilket bidrar till en genuin känsla och ett större förtroende bland era följare. 

Behöver du hjälp med att boosta din Instagram eller social media management? 

Kontakta oss på hej@gravel.se eller via formuläret nedan!


Skrivet av: Sandra Gezelius, Junior Social media project manager & Jelena Minic, Social media Intern på Gravel Sweden AB

divider-image

Jag har läst och godkänner Gravels Integritetspolicy