19000st

klick till Pilot Nordics landningssida på Facebook

Om Pilot Pen

Gravel fick i uppdrag att lyfta Pilots 10-årsfirande av den suddbara pennan FriXion och driva kampanjen “Back to School” i Sverige, Finland och Danmark. Målet var att locka besökare till återförsäljare då Pilot Nordic inte har någon egen butik eller webbshop. Gravel byggde därför en mobilanpassad landningssida på Pilot Nordics Facebooksida där man kunde läsa mer om kampanjen och hitta närmaste återförsäljare. Kampanjen genererade över 19 000 länkklick och nådde över 700 000 i unik räckvidd.

Genom att kombinera innehåll baserat på data om såväl befintliga kunder som hos nya potentiella, nåddes enbart relevanta användare med ett genuint intresse för Pilot Nordics produkter. En landningssida utvecklades som en undersida på Facebook med målet att användaren enkelt skulle kunna hitta information om sin närmaste återförsäljare, utan att behöva öppna en webbläsare och lämna Facebookappen. Då trafikkostnaden påverkas positivt när en användare stannar på Facebook, gav detta en låg CPC, en hög CTR och volymen av klick maximerades!

Om Pilot Pen

Gravel fick i uppdrag att lyfta Pilots 10-årsfirande av den suddbara pennan FriXion och driva kampanjen “Back to School” i Sverige, Finland och Danmark. Målet var att locka besökare till återförsäljare då Pilot Nordic inte har någon egen butik eller webbshop. Gravel byggde därför en mobilanpassad landningssida på Pilot Nordics Facebooksida där man kunde läsa mer om kampanjen och hitta närmaste återförsäljare. Kampanjen genererade över 19 000 länkklick och nådde över 700 000 i unik räckvidd.

Genom att kombinera innehåll baserat på data om såväl befintliga kunder som hos nya potentiella, nåddes enbart relevanta användare med ett genuint intresse för Pilot Nordics produkter.

Målsättning > strategi


MÅL: Sprida kampanjen Back To School till relevanta målgrupper och nå nya potentiella kunder

> STRATEGI: Kombinera bra innehåll med data om målgruppen. Målgruppssegmentering, A/B testing och lookalikes av befintliga kunder.

 


MÅL: Driva trafik till en så låg kostnad per klick som möjligt

> STRATEGI: Analys av annonsernas utfall och optimering. 


MÅL: Locka potentiella kunder att besöka återförsäljare

> STRATEGI: Utveckling av landningssida på Facebook med infographics, videos och interaktiv kartfunktion för närmaste återförsäljare.


Resultat

Länkklick:

19,000

Räckvidd:

700,000+

Visningar:

5,000,000+