17 November, 2020

ÖKA DIN KONVERTERING GENOM ATT FÖRBÄTTRA DIN HEMSIDA!

I tidigare blogginlägg delade vi med oss nyttig information om hur ni ökar er konvertering genom att anpassa er annonsering efter kundens köpresa.

Har ni missat det inlägget?

Inga problem, ni hittar det här!

Det räcker tyvärr inte “bara” med fantastisk annonsering för en lyckad konvertering. Det krävs också en väl fungerande hemsida, vilket vi kort nämnde i tidigare blogginlägg. I följande inlägg kommer vi djupdyka i hur ni optimerar er hemsida för ytterligare konvertering.

–––––––––––––––––––––––––––––

Det tekniska


Hemsidor kan vara kluriga att bygga och få att fungera korrekt. Utan en väl fungerande hemsida kommer du att tappa potentiella konverterade kunder.

Börja med att se över följande: 

  • Fungerar alla länkar?
  • Fungerar er utcheckning korrekt? 
  • Laddas alla bilder, och laddas era sidor tillräckligt fort? 
  • Är er hemsida mobilanpassad? 

Med hjälp av Google Analytics och Hotjar kan ni se hur era besökare rör sig på hemsidan, hur snabb den är och mycket mycket mer!

–––––––––––––––––––––––––––––

Det visuella


UX (user experience) och UI (user interface) är båda viktiga faktorer för att besökarna lätt ska kunna navigera sig runt på hemsidan och i bästa fall älska er hemsida.

Se över följande:

  • Har ni behagligt många flikar i menyn?
  • Är er hemsida en enda lång sida, eller är allt uppdelat i flertalet flikar?
  • Ligger text och bilder på ett snyggt sätt, behagligt för ögat att titta på? 
  • Är det lätt att läsa? Se över färg, textstorlek och typsnitt.
  • Kontinuitet? För att besökaren ska förstå hur de ska navigera sig runt på hemsidan är det viktigt att allt följer samma mönster såsom text, knappar, meny etc. 
  • Textstycken? Se till att inte ha för mycket text, och framförallt inga långa textstycken som är svårlästa och för maffiga att läsa igenom.

–––––––––––––––––––––––––––––

Tillgänglighet


Internet är till för alla, och därför är det viktigt att se till att alla kan använda det. Därför är det viktigt att er hemsida är tillgänglig för så många som möjligt. Visste ni att;

– 1 300 000 personer i Sverige har nedsatt förmåga i rörelse och motorik
– 1 920 000 personer i Sverige har läs och skrivsvårigheter
– 297 000 personer i Sverige har nedsatt syn


Självklart finns här ett stort mörkertal och flera andra funktionsvariationer som påverkar.

Några enkla saker ni kan göra för att öka tillgängligheten på er hemsida är:

  • Tydlig text
  • Stora knappar
  • Textning på videos 


Myndigheten för digital förvaltning har mer information, tänkvärd statistik och checklistor där ni kan se hur ni går tillväga för att göra er hemsida mer lättillgänglig!


PSST.. De har även verktyg där ni kan testa hur tillgänglig er hemsida är.

–––––––––––––––––––––––––––––

Extra tips på hur ni kan förbättra er hemsida!

  • Ta inspiration av existerande hemsidor, analysera detta kort och lista vad de gör bra samt mindre bra.
  • Be någon bekant, vän eller kollega att gå igenom er hemsida. Låt personen tänka högt om sina tankar kring hemsidan, navigering, information och funktion och sug åt er av den värdefulla feedbacken.

Behöver ni att ett tränat öga ser över er hemsida?

Hör av er till oss på Gravel så tar vi en kik på hemsidan och kommer med förbättringsförslag.

Stort lycka till med optimeringen av er hemsida och försäljning!

–––––––––––––––––––––––––––––

Skrivet av Emma Roslund, praktikant inom Business Development på Gravel.