22 June, 2020

KREATIVA OCH BORGLÖMDA KANALER ATT ANNONSERA I!

Det gäller att hänga med i de sociala svängarna! Idag är möjligheterna att annonsera på olika plattformar enorma! Nedan listar vi plattformar som man som företag kanske inte tänker på i första hand, men som är väldigt kreativa och engagerade för kunder!

–––––––––––––––––––––––––––––

SNAPCHAT

Snapchat är högt uppe på listan av de största sociala medieplattformarna i Sverige. Här kommunicerar du med dina kunder på ett kreativt och nytänkande sätt som skapar roligt engagemang. Att annonsera på Snapchat har blivit modernt och trendigt. När du annonserar på Snapchat når du främst en yngre målgrupp då de är dominerande på plattformen. Vi kan dock se att även de äldre ökat mer och mer på senaste tid. 

Eftersom Snapchat är en app så är materialet anpassat efter just en mobil och innehållet har stor betydelse. Det är mycket humor och olika digitala upplevelser som du kan skapa helt själv. Det är viktigt att materialet känns naturligt och inte påtvingat. Precis som i andra digitala kanaler kan du mäta resultat utefter relevanta nyckeltal och konverteringar.

Här kommer 3 tips på hur du kan nyttja Snapchat i marknadsföringen: 

  1. Skapa helt egna filter. Om du exempelvis vill marknadsföra en ny produkt som ska lanseras kan du skapa ett roligt filter för just den produkten. Louis Vuitton gjorde en egen häftig snapchat lens där personer som laddade ner den fick se deras nya väska som skulle släppas i förtid, men då i en animerad version. 
  2. Du kan också skapa filter som kan fungera som en tävling. I tävlingar engagerar kunderna sig genom att de spelar fram och tillbaka med sina vänner och på så sätt ökar kännedomen kring varumärket.
  3. Dra nytta av annonseringen och se till att mäta dina resultat så att det blir gynnsamt för just din verksamhet. Ett exempel kan vara att sponsra inlägg i ‘’upptäck’’ funktionen som kommer fram när du swipear åt höger. På så sätt kan du posta snygga händelser som lockar folk till hemsidan och får de att t.ex. signa upp sig för ett nyhetsbrev.

–––––––––––––––––––––––––––––

TWITTER

Twitter är en enorm social plattform som fortfarande är relativt outnyttjad av företag framförallt i Sverige. Det finns ett enormt värde i att både jobba organiskt och betalt i Twitter, det är väldigt specifika målgrupper som befinner sig på Twitter och du kan enkelt styra din insatser mot dessa. Likt Instagram eller Facebook så mäter du dina resultat i realtid för att följa upp dina följare och se hur de engagerar sig i de olika tweetsen.

Annonsering på twitter kan formas för att möta just era målsättningar. Du bygger målgrupper på både demografiska och psykografiska aspekter precis som i andra digitala annonserings-plattformar. Det grymma med Twitter är att du kan maximera relevansen genom att inrikta dig på specifika sökord i andra personers tweets. Som den mesta annonseringen jobbar du mot en uppsatt budget, skillnaden här är att du betalar när användare följer dig, retweetar eller interagerar med ditt konto.

Här kommer 3 tips på hur du kan nyttja Twitter i marknadsföringen: 

  1. Skriv tweets som verkligen gör att du interagerar med din målgrupp. Detta är ett bra sätt att marknadsföra sig för personer som redan följer dig men ännu bättre för att uppmärksamma personer som inte följer dig.
  2. Twitters enorma nätverk gör det till en utmärkt plattform att nyttja när du lanserar en ny produkt eller ska ha ett event. Se till att du postar en riktigt bra tweet under dessa två tillfällen. Använd både text och bild för att verkligen fånga målgruppen. 
  3. Se till att rikta tweetsen mot din huvudmålgrupp eller en målgrupp du önskar vill nå vid ett specifikt tillfälle. Om du ska lansera t.ex. en ny soffmodell kan du rikta dig mot personer som har ett intresse för inredning eller specifikt soffor.

–––––––––––––––––––––––––––––

VISUELLA SÖKNINGAR

Detta har blivit populärt bland millennials och näthandlare. Det fungerar lite som katalogannonsering i Ads Manager (Facebook). Om personen i fråga ser något den gillar t.ex. en tröja i ett skyltfönster utanför din favoritbutik, så kan man med hjälp av Google Lens fota av produkten för att sedan hitta liknande produkter i ett interaktivt flöde. Detta kan hjälpa till att bidra till bättre kundnöjdhet och ger enkelt exakta anpassade sökresultat vilket såklart är högst relevant för kunden. 

Här kan ni utforska detta ytterligare!

–––––––––––––––––––––––––––––

RÖSTSTYRDA SÖKNINGAR

Detta är en trend som växt väldigt snabbt via bland annat Apples verktyg Siri och Googles Alexa. Med röststyrda sökningar kan personer istället för via text eller bild söka enbart genom mikrofonen på mobilen. Du talar alltså in din sökning istället och på så sätt slipper du skriva eller leta online. Exempelvis så kan du säga ‘’bästa sushirestaurangen i Stockholm’’ för att sedan få upp resultat och vägbeskrivning dit. För att som företag komma med i den sökningen och komma högt upp behöver du optimera hemsidan utefter detta och se till att lägga till något som är kopplat till den meningen på hemsidan, t.ex. ‘’vi har den bästa sushin i hela Stockholm’’. 

Nu när detta blivit större är det viktigt att man som företag optimerar sina webbplatser och sociala medier baserat på detta. Precis som man SEO eller CRO-anpassar sin hemsida. Viktigt att tänka på är att använda lite längre sökfraser än vad man vanligtvis kanske använder.

Det finns självklart många fler spännande kanaler att annonsera i och vi är lika nyfikna som alla andra. Hör gärna av er till oss och berätta hur ni har varit kreativa i era kanalval!

–––––––––––––––––––––––––––––

Skrivet av Jennifer Sjöberg, Projektledare på Gravel.

Något du behöver hjälp med i din marknadsföring? Vi kan allt kring Sociala Medier och Google Ads – oavsett om du vill göra unik branding, få in kvalitativa leads eller sälja järnet. Maila oss på hej@gravel.se så tar vi en kaffe och snackar mer!