30 June, 2020

INBOUND MARKETING – LEADGENERERING FÖR B2C & B2B!

Inbound marketing är en leadgenererande marknadsföringsmetod som handlar om att guida dina besökare och omvandla dessa till leads. Med fokus på varma leads för att ni ska kunna uppnå tillväxt. Det finns flera olika tillvägagångssätt inom leadgenerering via inbound marketing men frågan är, hur genererar ni rätt leads genom inbound marketing?

Kika på våra 4 punkter för att komma igång med din leadgenerering!

–––––––––––––––––––––––––––––

1.VÄCK INTRESSE

För att väcka intresse och och attrahera er målgrupp är det viktig att veta vad er målgrupp söker och vart de söker det. Använd er av blogg, sociala medier, sökord, sponsrat innehåll eller annonser och följ upp. Viktigast här är att lära känna era besökare! Att skapa mervärde bidrar till tillit som är en byggsten till en konverterande kund. För att skapa rätt mervärde behöver ni lära känna och förstå era besökare och vad som är mervärde för dem.

–––––––––––––––––––––––––––––

2. GE MERA

Efter att ha lärt känna era besökare är det viktigt att skapa format för mervärde utefter de insikter ni har samlat på er. Relevant information, hjälpmedel eller material som besvarar besökarnas funderingar skapar till exempel mervärde.

Det är viktigt att besökarna omvandlas till aktiva leads som går att bygga vidare på. Vägled och hjälp, ge personlig rådgivning, dela nedladdningsbara mallar och e-guide med besökaren. Glöm inte er call-to-action som i det här fallet ska trycka på olika handlingar som gör en besökare till ett lead ni kan bearbeta, t.ex. “skicka in ett kontaktformulär!” eller “Signa upp för vårat nyhetsbrev nu!”.

–––––––––––––––––––––––––––––

3. AUTOMATISERA E-POSTMEDDELANDEN

Använd ett automatiserat program för utskick via e-post som direkt skickar ut efterfrågad information till besökaren då den fyllt i ert kontaktformulär eller t.ex. signat upp sig för en e-guide.

Ett automatiserat e-post program sammanställer era leads och inblandade säljare får en uppfattning om varje leads egna intresse. Säljarna kan anpassa innehållet efter intresse, vilket skapar en relevant kontakt.

Mailchimp är ett bra verktyg att börja med, tjänsten är gratis upp till 2 000 kontakter, en perfekt start!

Här kan ni komma igång med Mailchimp!

–––––––––––––––––––––––––––––

4. KONVERTERA OCH BEHÅLL KUNDERNA

När säljarna sedan konverterar besökare till kunder gäller det att fortsätta ta hand om kunden. Ge mervärde, sikta på långsiktiga samarbeten och nöjda kunder. Det finns flera sätt att skapa mervärde på, dela med dig av kunskap, utbildningar, bjud in till en nätverksträff m.m. Nöjda och lojala kunder är en stor tillgång och skapar tillväxt till ditt företag då det visar din målgrupp att ni behandlar kunder på ett personligt och nära sätt. Ni kan dessutom nyttja detta i er marknadsföring genom att exempelvis bygga case på kunder ni jobbat med tidigare och resultat från dessa.

Är ni i behov av fler tips på hur ni kommer igång med leadgenerering? Hör av er till oss så kan vi bolla idéer tillsammans!

–––––––––––––––––––––––––––––

Skrivet av Emelie Ågren, Säljpraktikant på Gravel.

Något du behöver hjälp med i din marknadsföring? Vi kan allt kring Sociala Medier och Google Ads – oavsett om du vill göra unik branding, få in kvalitativa leads eller sälja järnet. Maila oss på hej@gravel.se så tar vi en kaffe och snackar mer!