30 April, 2020

GOOGLE ADS – TIPS FÖR ATT KOMMA IGÅNG!

Google Ads är en kraftfull annonsplattform som har dominerat marknadsföring på internet så länge den har funnits. Det söks nu mer än någonsin och många söktermer kopplade till behov som Coronaviruset skapar skjuter i taket i sökvolym. Om du inte redan annonserar i plattformen är det hög tid att börja nu!

 

Ads är en stor plattform med många kanaler och det kan vara svårt att veta var man ska börja men det viktiga är att börja någonstans och ha en tydlig riktning redan från dag 1. Idag kommer fokus ligga på Google Search Ads då det är den kanal som är relevant för i stort sett alla företag.

 

Här kommer Gravels tips för att komma igång med sökannonsering!

 

 

–––––––––––––––––––––––––––––

 

GÖR EN SÖKORDSANALYS

När man påbörjar arbetet med sökannonser i Google Ads är det första du vill göra en sökordsanalys. Syftet med en sökordsanalys är att ta reda på vilka sökord och sökfraser som används för att hitta till det hemsidan erbjuder. Genom att använda olika verktyg kan man ta reda på sökvolymer samt CPC-priser (cost per click) på olika sökord. I verktygen får du även upp förslag på liknande sökord som kan vara värdefulla. Utöver att utnyttja dessa verktyg rekommenderar vi att Googla själv. Kolla vad konkurrenter annonserar på för sökord och hämta inspiration.

 

Det finns flera bra verktyg att använda för detta varav vissa är gratis. Några bra gratisverktyg är:

  • Google Ads Keyword Planner (Finns i Google Ads-interfacet)
  • Google Trends
  • Ubersuggests

 

Obs. glöm inte att ställa in rätt land när ni använder verktygen!

 

 

––––––––––––––––––––––––––––––

 

UTGÅ FRÅN SÖKINTENTION

När du gör din sökordsanalys och väljer ut vilka sökord och sökfraser du ska annonsera på vill du utgå från sökintentionen hos personen som Googlar. Tänk efter ordentligt vad den potentiella kunden kan tänkas söka när de är ute efter det du erbjuder. Försök också att lokalisera sökningar genom hela köpresan, kanske kan ni förse ett behov även om kunden inte är ute efter specifikt din produkt eller tjänst?

Utgå från sökintention när ni gör er sökordsanalys och sålla sedan bort sökord utefter den budget ni har satt. Om ni har en liten budget så vill ni täcka sökningar som ligger väldigt nära köpet, har ni en större budget kan ni täcka sökord tidigare i köpresan och på så sätt öka volymen istället.

 

 

 

––––––––––––––––––––––––––––––

 

VART VILL DU DRIVA TRAFIKEN?

När man annonserar i Google Ads är det en budgivning som avgör vem som syns i sökresultatet. Det är lätt att tro att den som lägger högst bud vinner men det är flera andra faktorer som spelar in i detta, varav den mest väsentliga är relevans. Din annons måste vara relevant för söktermen du annonserar på och likaså landningssidan som du kommer till. Därav är det otroligt viktigt att fundera på vart du vill leda trafiken och från vilka sökord. Se till att den landningssidan du leder trafiken till alltid matchar söktermen du vill annonsera på. Tänk alltid att landningssidan ska vara högst relevant i förhållande till söktermen. Även detta är viktigt att ha i bakhuvudet när man gör sin sökordsanalys.

 

 

––––––––––––––––––––––––––––––

 

FASTSTÄLL BUDGET

När du har gjort din Sökordsanalys kan du få en känsla för vad annonseringen kan komma att kosta. Utgå från sökvolymer och estimerade CPC-priser.

Genom att räkna på en snitt CTR% (klickfrekvens) kan du enkelt få fram estimat på vad det kommer att kosta att annonsera på olika sökord. Om du dessutom väljer att räkna på en snitt CVR% (konverteringsfrekvens) kan du få ut estimat på förväntat resultat och ROAS (Return On Ad Spend).

 

För att få ut estimat på annonskostnader använd formeln (Sökvolym x CTR% x CPC).

För att få ut estimat på ROAS (Sökvolym CTR% x CVR% x konverteringsvärde / annonskostnader).

 

Använd budgeten som en utgångspunkt för vilka sökord du ska rikta dig mot. Räkna på potentiella annonskostnader och ROAS för sökord som är nära och längre ifrån köpet.

 

 

––––––––––––––––––––––––––––––

 

TA HJÄLP UTEFTER BEHOV!

Att komma igång med Google Ads behöver inte vara så svårt. Mycket av förarbetet går att göra själv men det är viktigt att inte överskatta sin förmåga när det kommer till den faktiska annonseringen, då finns det en stor risk att man kastar pengarna i sjön. Tänk efter vilka delar ni klarar av att göra själva och vilka ni behöver hjälp med.

 

Vi på Gravel hjälper gärna till. Tveka inte på att höra av er till oss så tar vi en kaffe och pratar igenom era behov!

 

––––––––––––––––––––––––––––––

 

 

Skrivet av Felix Gottlieb, Projektledare på Gravel.

Något du behöver hjälp med i din marknadsföring? Vi kan allt kring sociala medier och Google Ads – oavsett om du vill göra unik branding, få in kvalitativa leads eller sälja järnet. Maila oss på hej@gravel.se så tar vi en kaffe och snackar mer!