FAQ
Här hittar ni svar på de vanligaste frågorna, har du en fråga som du inte hittar här?Hör av dig till oss på hej@gravel.se
Börja med att ta kontakt med oss på Gravel för att få hjälp med att översätta affärsmål till genomförbara och mätbara marknadsmål. Utifrån era förutsättningar beräknar vi en målsättning, en budget och en tidsplan för att du ska få en klar bild av vad du kan förvänta dig – något vi kallar för estimat. För samtliga nykunder erbjuder vi en testperiod.
En fråga som kräver insikt i erbjudandet, målgruppen, målsättning och tillgången till tid och resurser. Vad vi kan säga utan insikt i ovan är att generellt sätt är sociala kanaler där din primära målgrupp befinner sig en relevant kanal för dig att vara närvarande på. Huruvida du ska lägga mer eller mindre budget på en kanal går att testa, utvärdera och analyser – vilket kräver tid och resurser. Vi hjälper dig gärna med dessa grundläggande delar.
ROI – Return on investmen
ROAS – Return on ad spend AOV – Average order value CPO – Cost per Order
CPL – Cost per lead
CPA – Cost per Acquisition
Begrepp och KPI:er där målet är att uppnå t.ex. ökad varumärkeskännedom/trafik till hemsidan:
CPC – Cost per click
CPM – Cost per Mille
CTR – Click through rate
Räckvidd
Visningar
Exponeringar
Frekvens
Interaktioner
Läs mer om ovan begrepp i vårt blogginlägg “Grundläggande begrepp och KPIer inom sociala medier”.