9 September, 2021

Facebooks uppdatering gällande annonsering mot personer under 18 år

Från och med den 23 augusti gjorde Facebook ändringar gällande annonsering mot personer under 18. I detta blogginlägg förklarar vi vad denna uppdatering innebär och hur det kan påverka annonseringen mot denna målgrupp, samt vad man som annonsör bör tänka på.

VAD INNEBÄR DEN NYA UPPDATERINGEN?

Den nya uppdateringen innebär att inriktningsalternativ, inklusive detaljerad inriktning, anpassade målgrupper, lookalike målgrupper och sparade målgrupper som innehåller något av dessa alternativ, inte längre att vara tillgängliga för att rikta annonser till personer under 18 år globalt, 20 år i Thailand eller 21 år i Indonesien. Som ett resultat kan annonsuppsättningar som använder dessa inriktningsalternativ för att nå unga människor se en minskning av publikstorlek eller potentiell räckvidd.

Följande målgruppstyper är inte längre tillgängliga:

– Detaljerad inriktning (intressen, beteenden, demografi)
– Språkinriktning
– Webb aktivitet
– App aktivitet
– Kundlistor
– Engagemang (t.e.x Instagram, Facebooksida, event, osv)
– Offline aktivitet
– Lookalike målgrupper

funnel-kundresa
KOMMER MAN FORTFARANDE KUNNA NÅ PERSONER UNDER 18 ÅR

Många företag har en stark målgrupp hos yngre personer, och tanken på att ovan viktiga funktioner försvunnit kan ställa till det lite. Du kan vara lugn!

Trots att flera funktioner försvunnit så går det, tack och lov, fortfarande att ställa in ålder, kön och område. Detta innebär att man inte behöver utesluta att rikta annonser mot folk under 18. På Gravel jobbar vi mycket med anpassade målgrupper (intressen, lookalikes, retargeting m.m.) och rekommenderar att separera yngre, 18 åringar från resterande ordinarie målgrupp med 18+ åringar. Vi kan alltså fortfarande nå yngre personer på endast ålder, kön och område. Vi kan dock inte arbeta med “funneln” alltså kundresan på samma sätt vi kan göra med 18+.

Behöver ni hjälp med er Facebook annonsering? Kontakta oss så hjälper vi er nå rätt målgrupp med rätt budskap!

Maila till info@gravel.se eller skriv till oss i formuläret nedan. Vi hörs!

Skrivet av Julia Bergström, Senior Social media Project manager

divider-image

Jag har läst och godkänner Gravels Integritetspolicy