23 April, 2020

DEN DIGITALA OMSTÄLLNINGEN – 5 VERKTYG SOM UNDERLÄTTAR ARBETET!

Flertalet verksamheter upplever den digitala omställningen vi alla ställs inför som svår och ohanterlig. Vikten av att anpassa sig och istället se möjligheterna med den förändring som sker är jätteviktig.

Covid-19 har pushat flera företag i en obekväm riktning och en helt outforskad värld för alla. Digitala möten ersätter de fysiska mötena och arbetsplatserna byts mot hemmakontor. Tack och bock så finns det flera värdefulla verktyg för att underlätta och effektivisera arbetet på distans. Att jobba hemifrån blir lika effektivt och organiserat som från kontorsstolen!

 

Här kommer våra fem tips på verktyg som underlättar distansarbetet!

 

 

––––––––––––––––––––––––––––––

 

 

1.  SLACK – HÅLL KOMMUNIKATIONEN VID LIV

 

I Slack kan du hålla kommunikationen med kollegorna organiserad. Du kan dela in dina konversationer i olika kanaler och skapa både gruppchatt och privata konversationer. Det är ett enkelt sätt att direkt dela upp er interna kommunikation och projekt. Slack gör det möjligt att skapa kanaler för olika projekt och kunder. Glöm inte anpassa notiser, stäng av eller aktivera de kanaler du vill följa, det underlättar för dig att prioritera och effektivisera hur du hanterar inkommande information.

 

 

––––––––––––––––––––––––––––––

 

 

2.  GOOGLE HANGOUTS / GOOGLE CALENDAR  – MISSA INGET MÖTE

 

Google Hangouts och Google Calendar är två bra verktyg som är kompatibla med varandra. Har du dessa två dagliga verktyg missar du inget viktigt möte och du kan starta och bjuda in till möten enkelt via telefon eller webb. I notiser kan du välja att få påminnelse inför varje möte och mycket mer, gå igenom dina inställningar för att optimera din kalender. Ett annat stort plus med Google Calendar är att ändringar som sker i kalendern kan delas direkt med mottagaren och kommunikationen blir tydlig och reell. Kollegor emellan kan ni också se varandras schema, lediga tider etc. vilket kan underlätta och tidseffektivisera vid t.ex. mötesbokning. 

 

 

––––––––––––––––––––––––––––––

 

 

3.  TRELLO – PLANERA OCH ORGANISERA

 

Trello är ett planeringsverktyg för att man lättare ska kunna arbeta tillsammans online, deras app är helt underbar! I Trello kan man skapa olika “boards” eller anslagstavlor för att enkelt och tydligt stapla upp vad man jobbar med. Det går att skapa både gemensamma och privata listor, sätta deadlines, prioriteringsordningar, lägga in bilagor och arbetsfördela mellan varandra. Ett roligt och kreativt sätt att hålla ordning och struktur i arbetet!

 

 

––––––––––––––––––––––––––––––

 

 

4.  GOOGLE DRIVE – DELA FILER MED KOLLEGOR OCH KUNDER

 

Ditt portabla kontorsprogram fyllt av dokument! Du har tillgång till din filer överallt och närsomhelst från din dator, surfplatta eller telefon. Det finns möjlighet att dela dokumenten med flera användare och redigerare, vilket möjliggör ett effektivare samarbete. Allt sparas också automatiskt i molnet och du behöver aldrig vara orolig för att arbete ska gå förlorat. I Google Drive finns möjligheten att också skapa presentationer och kalkylblad via Google Slides och Google Sheets, ett mycket bra verktyg helt enkelt.

 

 

––––––––––––––––––––––––––––––

 

 

5.  PE ACCOUNTING – HÅLL KOLL PÅ TIDSRAPPORTERING

 

PE Accounting är ett redovisningsprogram, där du kan hålla koll på dina timmar. Din disponering av tid, hur mycket tid varje kund/projekt tar och vad tiden är värd. Ett sätt för dig att effektivisera och anpassa dina projekt efter tidsåtgång och omfattning. Detta verktyg är en tjänst som främst används av arbetsgivaren men som användare av verktyget finns flertalet fördelar att se i dess funktioner.

På Gravel använder vi samtliga utav dessa fantastiska verktyg dagligen och rekommenderar de starkt. Vi hoppas detta kan underlätta och effektivisera ert arbete precis som de gör för oss! 

 

 

Välkomna att höra av er till oss, vi vill gärna höra vilka utmaningar ni har från effekt av Covid -19 och dela med oss av hur vår kompetens kan hjälpa er i dessa tider. Tillsammans är vi starka, tillsammans hjälps vi åt att fortsätta maximera resultat.

 

––––––––––––––––––––––––––––––

 

Skrivet av Emelie Ågren, Praktikant inom Business Development på Gravel.

Något du behöver hjälp med i din marknadsföring? Vi kan allt kring sociala medier och Google Ads – oavsett om du vill göra unik branding, få in kvalitativa leads eller sälja järnet. Maila oss på hej@gravel.se så tar vi en kaffe och snackar mer!