Från tryckta medier till digitalt spel – så gjorde Pon-Cat

Pon-Cat har i stor utsträckning jobbat med traditionella medier tidigare, men i deras arbete att vrida mot ett mer digitalt fokus så kom Gravel in i bilden. För den här specifika kampanjen var målet att skapa ett större engagemang, samla data om målgruppen och öka antalet följare till Facebook–sidan. Utöver detta var målet att skapa ett mervärde för målgruppen, lyfta in teknologiska inslag kring maskinerna och generera leads. Därför byggdes ett digitalt spel – som totalt spelades 33 000 gånger!

MÅLSÄTTNING

STRATEGI

Skapa starkare närvaro på sociala medier

Målgruppsanpassad kampanj på Facebook

Driva engagemang med befintliga och potentiella kunder

Interaktivt spel med Cat-maskiner

Lyfta teknologiska inslag om maskinerna

Tekniska inslag i spelet samt efterföljande informativa landningssidor

Öka antalet följare på Facebooksidan

Retargeting med gilla-kampanj mot de som spelat

Samla in leads och data om målgruppen

Leadsgenererande landningssidor på Facebook

Nå beslutsfattare inom entreprenadbranschen

Riktade annonser på Facebook mot utvalda yrkesgrupper och befattningar

CAT-SPELET.SE

Spelet gick ut på att styra en Cat-maskin så långt som möjligt innan tiden tog slut och därmed få så höga poäng som möjligt. Genom att undvika olika hinder på vägen gynnas spelaren av att köra miljövänligt, t.ex. genom att köra över batterier och undvika oljespill. Konceptet bygger på att framhäva Cats nya maskiner och det miljötänk Cat besitter. För att spela behövde deltagaren ange sin mailadress som Pon-Cat sedan kunde använda i marknadsföringssyfte. Deltagaren kunde efter att ha spelat spelet aktivt välja att läsa mer om Pon-Cats maskiner och teknologi via landningssidor implementerade på Facebook–sidan.

    RESULTAT

    Pon-Cats digitala närvaro stärktes samtidigt som Pon-Cat fick större kunskap om målgruppen. Resultatet slog alla förväntningar och bevisade att genom att nå rätt målgrupp med rätt budskap kan ett enormt stort engagemang skapas.

  • Spelet spelades över 33 000 gånger
  • Över 13 000 unika personer var med och tävlade
  • Annonserna nådde 220 000 unika personer
  • Över 1 miljon visningar
  • Annonserna fick över 30 000 interaktioner
  • Antalet förvärvade leads överskred målet med 78%
  • Kostnaden per lead blev 15% billigare än estimerat
  • Antalet gilla-markeringar på Facebook-sidan ökade med 48%

Joakim Lundberg Marketing Coordinator på Pon Equipment AB

“Vi jobbade med Gravel med en kampanj för att rikta mer fokus digitalt och mer konkret på Facebook, snarare än traditionella kanaler som vi jobbat mycket med tidigare. Vi ville skapa engagemang och lyfta upp värdet i Cat-maskiner, och framförallt dess teknologi, på ett roligt och lättillgängligt sätt hos målgruppen. Slutprodukten blev Cat-spelet som togs fram för just Facebook, och resultat blev lyckat. Det blev ett stort engagemang under kampanjtiden av kunder/maskinintresserade samtidigt som vi hade en väldigt bra och konstruktiv dialog med Gravel under hela kampanjen, vilket var kanon! ”

KONTAKT

divider-image

Träffa oss idag!

Jag har läst och godkänner Gravels Integritetspolicy