Så fick Ever Clean en halv miljon interaktioner på sociala medier

Det internationella och världsledande varumärket för kattsand, Ever Clean, skulle lansera sin nya produkt Fast Acting och ville samtidigt lyfta formulan Carbon Lock. Gravel fick i uppdrag att skapa kampanjer för att locka potentiella kunder till återförsäljare. För att kunna mäta utfall för vilka som köpt produkter i fysisk butik kopplades kampanjerna ihop med kundportalen Bonuscard.com. Resultatet med de bildsköna katterna nådde över 2 miljoner personer på Facebook. Kampanjen engagerade en halv miljon människor genom olika interaktioner på sociala medier.

MÅLSÄTTNING

STRATEGI

Öka kännedom om Fast Acting och Carbon Lock

Annonsering i sociala medier

Utbildning av målgruppen om Fast Acting och Carbon Lock

Informativa landningssidor på Facebook

Bygga en lojal kundbas

Konvertering till kundportalen

Driva mätbar försäljning i fysiska butiker hos Ever Cleans återförsäljare

Målgruppsanpassad annonse ring kopplad till Bonuscard.com

Attrahera en yngre målgrupp

Riktad kommunikation om fördelarna med Fast Acting genom anpassad copywriting, bildmaterial och tonalitet

Driva engagemang hos potentiella kunder

Koncept för viralt content, interaktiva in lägg och tävlingar

    RESULTAT

    ”Efter kampanjen avslutades utnämndes Ever Clean Sverige Facebooksida till den sidan i Sverige med tredje högst engagemangsgrad enligt Smampion.”

  • 500 000 interaktioner med annonserna
  • Över 2 miljoner unika personer nåddes av kampanjen
  • Kampanjen fick över 6 miljoner visningar hos den valda målgruppen
  • Över 1000 nya följare i sociala medier
  • Mer än 35 000
  • 1400 nya värvade medlemmar till kundklubben
  • Högre engagemang hos åldersgruppen 25 – 54 än åldersgruppen 55+, som tidigare varit den dominerande målgruppen
  • Engagemangsgraden ökade markant från 28% till 63%

Frida Ahlström
Marknadschef på Tree of Pets

“Gravel har under projektperioden varit helt fantastiska. De har redovisat samtliga viktiga resultat och data på en ovärderlig detaljnivå som vi verkligen har kunnat dra både lärdom och nytta av. Förutom ett jättebra resultat av projektet så har samarbetet varit roligt och givande. Att jobba med Gravel är enkelt och kul! ”

KONTAKT

divider-image

Träffa oss idag!

Jag har läst och godkänner Gravels Integritetspolicy