16 June, 2021

Boosta din företagsprofil på LinkedIN i fyra steg

Du har säkerligen minst en sida på LinkedIN, en personlig sida och en företagssida. LinkedIN är idag en plattform du kan arbeta med för att öka ditt varumärkes synlighet, kommunicera med din målgrupp och finna nya potentiella kunder. Det krävs att man har en strategi, god närvaro och relevant innehåll för att vara framgångsrik och få ut så mycket som möjligt av kanalen, man ska. Vi drar igenom fyra punkter som hjälper dig boosta din företagsprofil!

1. Säkerställ att du har en bra grund och uppdaterad information


Säkerställ att besökaren kan finna all grundinformation om ditt företag på företagets LinkedIN profil, länka gärna till era andra sociala konton för ytterligare insyn i er verksamhet. Använd dig av beskrivande text för att presentera tjänster, vision och mission, värderingar och kundcase. Arbeta med relevant information och nyckelord så rankas ni högre ur sökords perspektiv. Ta även fram visuellt material som kan medla ert varumärke och image.

Gravel-Sweden-Socialamedierbyrå-medarbetare
2. Uppmuntra och engagera medarbetare


Innehåll som skapas och publiceras löpande bör delas och kommenteras av medarbetare. Detta ökar både synlighet och räckvidd samt öppnar upp för engagemang från besökare. Arbeta aktivt med kanalen, professionellt som privat, det är en fantastisk försäljningskanal, framförallt för er som säljer mot företag, B2B. Skapa gärna en grund som alla medarbetare kan använda sig av för att stärka företagets profil, omslagsbild, profilbild, företagsbeskrivning och rollbeskrivningar. Uppmuntra också dina medarbetare till att själva skriva och dela innehåll inom deras expertis.

3. Engagera målgruppen


Var kreativa inom ramen för de funktioner som erbjuds i LinkedIN. Variera artiklar med omröstningar, storymaterial, bild och videos för att väcka intresse. Dela med dig av insikter och trender inom din bransch, dela gärna innehåll från andra branschkollegor som är av relevans för dina besökare och följare. Nätverka och diskutera i forum för att visa upp dig och bygga ditt varumärke och ställ frågor i dina artiklar och inlägg. Glöm inte en tydlig Call to action (CTA) om du vill uppmana besökaren till att t.ex. besöka din hemsida.

Gravel-Sweden-bygg-innehåll-LinkedIN
4. Testa och använd de funktioner som erbjuds


Som tidigare nämnt, använd er av erbjudandet av funktioner som finns på LinkedIN, en kanal där du har möjlighet att sticka ut ur bruset. Du har allt ifrån showcase sidor till möjligheten att skapa innehållsväckande material, digitala events och webinars till att följa olika hashtags, företag, grupper och organisationer. Se vart du får bäst utfall och satsa på att öka ditt eget engagemang på de områden

Sist men inte minst. Våga testa, följ upp och avsätt tid och/eller budget på det som ger utfall – för möjligheten att ytterligare öka utfallet!

Vi jobbar själva på att bygga upp vår LinkedIN sida. Kika gärna in oss här!
Har du några frågor kring LinkedIN och hur ditt företag bäst ska nyttja kanalen?

Kontakta oss på hej@gravel.se så berättar vi mer!

Skrivet av Emelie Ågren, Brand Manager på Gravel Sweden AB

divider-image

Jag har läst och godkänner Gravels Integritetspolicy