9 June, 2021

Annonsera på Facebook – Vi listar 3 förutsättningar för att komma igång!

Tidigare har vi gett er en både en introduktion till annonsering i sociala medier och en fördjupning inom annonsering i sociala medier. Denna gång vill vi dela med oss av 3 förutsättningar som krävs för att komma igång och lyckas! 

Följande tre punkter behöver vara i ordning innan man är redo att börja annonsera och är som tidigare nämnt en förutsättning för att lyckas. Är det klurigt att få dessa på plats, så tveka inte på att ta hjälp.

1. En tydlig och väl fungerande landningssida 

Det är viktigt att länken i annonsen leder till en tydlig och väl fungerande landningssida. Den ska med fördel vara snabb, för att undvika att besökaren lämnar sidan direkt. Om det gäller en e-handel så är det av högsta vikt att kundresan till ett köp är enkel och snabb för att undvika att tappa potentiella köp.

Tips! Se till att sidan är anpassad för mobila enheter, (något vår kära hemsida ännu inte är, vi kommer att ordna det..) eftersom många surfar via telefon och inte endast via dator. 

Vanliga fel att undvika på landningssidan är:

  • Laddar för långsamt
  • Otydlig och svårnavigerad
  • Lågupplösta bilder eller komprimerade bilder
  • Lång och komplicerad betalningsprocess
2. Ett annonskonto i Business Manager

För att annonsera på Facebook behöver du skapa ett annonskonto för ditt varumärke och koppla det till varumärkets sociala kanaler och sidor. Här bjuder Facebook på en fantastiskt bra guide som enkelt vägleder dig genom processen att skapa ett annonskonto. 

3. Fungerande spårning

Facebook pixeln behöver installeras på webbplatsen för att datan via länkklicken ska sparas. Med datan från facebook pixeln har du möjlighet att skapa lookalike målgrupper och retargeting målgrupper, vilket är mycket värdefullt för att nå resultat. Även här har Facebook en bra guide för hur du gör detta.

Tips! Ta hjälp av din webbutvecklare för installation, det sparar dig både tid och huvudvärk om du inte är insatt i kodning.

Vanliga fel att undvika är:

  • Viktiga händelser som “add to cart” och “purchase” saknas i pixel konfigurationen = du går miste om värdefull data. 
  • En vanlig miss är att man inte slutför hela installationen och inte lägger in flera händelser på olika URLer. Det kan göra att man sedan inte kan skapa lookalikes av köp, dvs av “purchase” händelsen, och att man inte kan rikta retargeting mot de som “add to cart” med inte köpte.
  • Händelserna är felplacerade, t.ex. Att köp (purchase) triggas för tidigt.
  • Att ordervärdet inte är inkluderat i pixelinstalletionen = kan leda till att du inte kan se ordervärde eller ROAS (return on ad spend) i din ads manager.

När ovan tre punkter är på sin plats kan du börja förbereda kampanjer, målgrupper och annonser. Kika gärna in på vårt blogginlägg om kundresan och hur ni kan påverka besökaren med er strategi för annonseringen.

Behöver du hjälp att komma igång eller optimera din Facebook annonsering för ökad avkastning?

Hör av dig till oss på hej@gravel.se!

Skrivet av: Julia Bergström, Senior Social Media Project Manager
på Gravel Sweden AB

divider-image

Jag har läst och godkänner Gravels Integritetspolicy