4 June, 2020

AFFÄRSMÅL, KPI:ER OCH ATTRIBUTION I SOCIALA MEDIER

Aldrig förr har det varit så enkelt att mäta sin marknadsföring digitalt – och aldrig förr har det varit så svårt att veta vad som är rätt sätt att mäta på!

Idag finns en uppsjö av olika mätverktyg, KPI:er och attributionsmodeller som gör det förvirrande för marknadsförare att ha koll på sina siffror över olika kanaler och olika kampanj-målsättningar.

Gravel jobbar alltid med att kombinera kreativt, engagerande innehåll med avancerad målgruppsstyrning, optimering, A/B testing och nyttjande av data. Men utan tydliga nyckeltal är optimeringen lite som att sätta sig i en taxi utan adress – du vet inte vart du ska eller hamnar!

Hur sätter man egentligen bra KPI:er kopplat till företagets affärsmål i sociala medier? Här kommer våra tips!

–––––––––––––––––––––––––––––

DEFINIERA DINA NYCKELTAL!

Det första steget är att definiera vad det är du vill uppnå. Är ditt mål försäljning bör du sätta nyckeltal som speglar det målet som exempelvis ROAS, CPO och volymmål för antal försäljningar kopplat till din annonsbudget. Är ditt mål branding kan målet istället vara engagement rate, ad recall, hur stor andel av din valda målgrupp som sett din annons eller hur länge de faktiskt har sett din videoannons (t.ex. om du har en video på 15 sekunder och 90 % av de som tittat på videon sett mer än 12 sekunder, då har du troligtvis både nått ut till en relevant målgrupp och haft ett relevant budskap för den valda målgruppen).

–––––––––––––––––––––––––––––

SE ÖVER ATTRIBUTION OCH MÄTNING!

Den andra delen att ha koll på, när du har satt dina nyckeltal, är att se över din attribution. Facebook och Instagram har ofta förvalt 1 dag visning och 28 dagars klick, men vi brukar ofta ändra till 1 dag visning och 7 dagars klick för att det bättre ska stämma överens med andra kanaler som syns i Google Analytics. Därför taggar vi också alltid upp alla annonser med en utm-taggning, så att det är enkelt att få in datan från sociala plattformar till verktyg som Google Analytics.

Guide och förklaring av utm-taggning hittar du HÄR!

–––––––––––––––––––––––––––––

VAR KRITISKT TILL SIFFRORNA!

Det är dock viktigt att komma ihåg att trots att attributionen är uppsatt på samma sätt så kommer det alltid att vara en viss differens – och det är helt normalt, även om det ställer till med en hel del huvudvärk för oss annonsörer. Den valda plattformen kommer alltid prioritera sig själv först, dvs. Google kommer alltid få det att se ut som att de har äran för flest köp, och Facebook likaså. Därför är det både viktigt med ett kritiskt öga, men också en förståelse för de olika plattformarna för att kunna göra en objektiv bedömning istället för att endast titta på den kanalen och mätverktyget som man är van att jobba med.

–––––––––––––––––––––––––––––

FACEBOOK VS GOOGLE  –  VAD ÄR SKILLNADEN?

Dessutom skiljer sig Google och Facebook på det sättet att Google använder det som heter Cookies, det vill säga små “kaksmulor” som sparas på din enhet och som mäter om du varit inne på en annons och sedan genomfört en konvertering. Denna kaka sträcker sig dock bara så långt att den mäter på just den enhet du använder, medan Facebook använder sig av en användarbaserad spårningspixel. Eftersom du loggar in på Facebook och Instagram med din vanliga mail och telefonnummer, så vet Facebook alltid att det är du, oavsett vilken enhet du använder. Vanligtvis en dator, mobiltelefon och surfplatta. På så sätt snappar Facebook upp om du sett en annons på mobilen, och sedan någon minut senare tagit upp datorn, Googlat efter produkten och genomfört köpet. Det gör att du också kan ställa in att den första annonsen målgruppen ser, t.ex. en videoannons, ska synas på din smartphone och den andra ska synas på datorn (förutsatt att det är så kundens köpbeteende ser ut, vilket kan variera kraftigt och mobilköp är ofta dominerande).

Det är här det blir klurigt – ska Facebook få äran för konverteringen, som var den kanal som uppmärksammade produkten och initierade till ett köp, eller ska det vara Google Ads som snappade upp sökningen efter att intresset hade väckts? 

Det är den typen av frågor ni måste fråga er själva för att komma fram till en attributionsmodell som funkar för just er!

–––––––––––––––––––––––––––––

Som marknadsförare idag är det viktigt att inte bara sätta nyckeltal, utan också se över hela ekosystemet mellan olika kanaler och plattformar för att kunna följa sin kundresa på bästa sätt och hela tiden maximera sin investering och sitt resultat på de olika digitala kanalerna.

Om du vill ha hjälp med hur just du och ditt företag ska jobba med mål, nyckeltal och attribution, tveka inte på att höra av dig för en kostnadsfri demo!

–––––––––––––––––––––––––––––

Skrivet av Julia Wrede, grundare och VD på Gravel.

Något du behöver hjälp med i din marknadsföring? Vi kan allt kring Sociala Medier och Google Ads – oavsett om du vill göra unik branding, få in kvalitativa leads eller sälja järnet. Maila oss på hej@gravel.se så tar vi en kaffe och snackar mer!