26 May, 2021

Tips på 3 grymma verktyg för framgångsrik contentplanering

Med en övergripande contentplanering skapar du förutsättningar för dig själv att leverera relevant och intressant innehåll med en röd tråd – vilket dessutom besparar dig både tid och pengar. Nedan finner du 3 verktyg som underlättar och effektiviserar din contentplanering!

1. Contentkalender

Skapa en contentkalender – på Gravel använder vi oss av Google Calendar och Spreadsheets i Excel, som båda är gratisverktyg. I Google Calendar kan man skapa en egen kalender för just contentplanering och i Excel kan man bygga upp en innehållsplan där man även har möjligheten att granska innehållet.

En övergripande contentplan står till grund för att du ska lyckas med din innehållsplanering, hitta ditt sätt att arbeta på och ta hjälp om de är utöver din kompetens – det kommer att bespara dig både tid och pengar!

socialmedia-planning

2. Content strategi

En strategi är lika väsentlig i ditt contentplanerande som i andra insatser för att på bästa sätt bidra till de affärsmål som satts. Klargör som alltid frågorna; vad är syftet och vad är målet med ditt innehåll?

Besvara även frågorna;

  • Vilka är din målgrupp?
  • Vad är av värde för din målgrupp – vad är intressant och stärker din kundrelation?
  • Vilken typ av innehåll och i vilka kanaler når du bäst din målgrupp?


Sätt en strategi, som blir grunden till arbetet. Utifrån den grunden kan du sedan arbeta för att ständigt optimera och utveckla ert arbete. Uppföljning, utvärdering och en levande strategi, så är ni på mycket god väg till ett riktigt framgångsrikt content arbete.

Gravelsweden-contentplan-socialamedier

3. Högtidskalender

Anpassat och relevant innehåll, i tiden och trendigt. Kom ihåg dessa ledord. Att vara i nuet och anpassa ditt erbjudande efter trender och omvärlden kan öppna fantastiska möjligheter för varumärket. Skapa en högtidskalender utifrån ditt varumärke, vad som är relevanta och intressanta tillfällen att ta tillvara på. Det kan vara allt ifrån befintliga klassiska högtider och happenings som Julafton, Mors dag, Black Friday, Earth hour etc. Men det kan också handla om att identifiera och nyttja trender för att lyckas med relevant och intressant innehåll.

Sammanfattningsvis – 3 verktyg

  1. Contentkalender
  2. Content strategi
  3. Högtidskalender


Psst…Längst ner finner ni våra senaste och mest lästa blogginlägg!

Vill du boka in en rådgivning? Eller vill du ha hjälp med content planering och strategiarbete?

Hör av dig till oss på hej@gravel.se eller ring på 010 – 335 02 02

Skrivet av: Emelie Ågren, Brand Manager på Gravel Sweden AB